آزمایش محصولات با لوله ازمایش بنفش مواد شیمیایی آن را از بین می برد

تعریف لوله ازمایش بنفش یک استوانه شیشه ای نازک است که در یک انتها بسته و از طرف دیگر باز است و برای نگهداری مقادیر کمی از مواد مختلف در آزمایش و آزمایش آزمایشگاهی استفاده می شود. دانشمندان از همه نوع از لوله های آزمایش استفاده می کنند، اما شیمیدانان بیشتر از آنها استفاده می کنند.

لوله های آزمایش معمولاً از شیشه بسیار بادوام ساخته می شوند، اما می توانند از نوع خاصی از پلاستیک نیز ساخته شوند. لوله‌های آزمایش که به دلیل شفافیت ارزشمند هستند، دانشمندان را قادر می‌سازد تا مواد آزمایشی را دقیق‌تر مشاهده کنند تا ویژگی‌های مهم مختلف ماده مورد نظر را تجزیه و تحلیل کنند.

تصور می شد که لوله های آزمایش در اوایل دهه 1800 به طور جداگانه توسط دو مرد به نام های یونس یاکوب برزلیوس و مایکل فارادی اختراع شده است. در آن زمان شیمیدانان، کیمیاگران و دانشمندان دیگر از ظروف مختلفی برای انجام آزمایشات استفاده می کردند: سرامیک، قلع فلزی و حتی بطری های قدیمی آبجو و شراب.

برزلیوس شیمیدان جاه طلبی بود که شیفته الکتریسیته بود و یک سری آزمایشات شیمیایی انجام داد که منجر به کشف بسیاری از عناصر جدید شد. برزلیوس به روش بهتری برای نگهداری نمونه ها و دستکاری آنها در آزمایشات نیاز داشت.

او قهرمان هنر شیشه‌گری شد. او یک لوله شیشه ای بدون درز و مقاوم در برابر حرارت ایجاد کرد که آن را «لوله جوش» نامید. بعداً توسط مایکل فارادی که به مفید بودن لوله‌های شفاف کوچکی که برای آزمایش واکنش‌ها استفاده می‌شوند اشاره کرد، اصلاح شد.

هم برزلیوس و هم فارادی مکرراً به توانایی دمیدن شیشه به عنوان یک مهارت ضروری برای هر شیمیدان مشتاق اشاره می کردند. تسلط آنها بر هنر دمیدن شیشه، صنعت شیمی را برای همیشه تغییر خواهد داد. استفاده آنها از شیشه بود که باعث شد شیشه‌سازان آمریکایی، مانند سازندگان پیرکس، تجهیزات ساخت آزمایشگاه‌ها را در سراسر جهان دنبال کنند.

لوله آزمایش شیشه ای بسیار برتر از ظروف مختلفی بود که شیمیدانان در گذشته در آنها استفاده می کردند. کیفیت شفاف لوله‌های آزمایش شیشه‌ای، پنجره بهتری را برای مشاهده واکنش‌ها در اختیار دانشمندان قرار داد.