ترکیبات تقویت کننده سلامتی در گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی بسیاری از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است و به راحتی به عنوان یک بخش مغذی از یک رژیم غذایی متعادل ادغام می شود (مارتی و همکاران، 2016).

علاوه بر مصرف میوه های تازه، مصرف کنندگان از گوجه فرنگی امروز در محصولات فرآوری شده مانند سوپ، آب میوه و سس استفاده می کنند (Krauss et al., 2006; Li et al., 2018b).

در طول دهه گذشته، مصرف کنندگان از غذاها به عنوان منبع فواید سلامتی و نقش آنها در پیشگیری از چندین بیماری مزمن و اختلال عملکرد آگاه تر شده اند (Pem and Jeewon, 2015).

اگرچه انبوهی از مواد غذایی کاربردی برای برآوردن این الزامات ایجاد شده است، مهم است که توجه داشته باشیم که مصرف «غذاهای معمولی» مانند میوه ها و سبزیجات برای این منظور مؤثرتر است (Viuda-Martos et al., 2014).

اهمیت تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی و گوشواره طلا تا حد زیادی با ترکیبات مختلف تقویت‌کننده سلامتی آن، از جمله ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی توضیح داده می‌شود (رایولا و همکاران، 2014؛ لیو و همکاران، 2016؛ مارتی و همکاران، 2016؛ لی و همکاران. ، 2018b).

این ترکیبات زیست فعال دارای طیف وسیعی از خواص فیزیولوژیکی هستند، از جمله اثرات ضد التهابی، ضد حساسیت، ضد میکروبی، گشادکننده عروق، ضد ترومبوتیک، محافظت از قلب و اثرات آنتی اکسیدانی (Raiola et al., 2014).

گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئید است که منبع اصلی لیکوپن در رژیم غذایی انسان است (Viuda-Martos et al., 2014).

کاروتنوئیدها و ترکیبات پلی فنولی به ارزش غذایی گوجه فرنگی و لابستر کمک می کنند و ویژگی های عملکردی و ویژگی های حسی آن از جمله طعم، عطر و بافت را بهبود می بخشند (رایولا و همکاران، 2014؛ توگ و فرنی، 2015؛ مارتی و همکاران، 2016).

گوجه فرنگی همچنین دارای آنتی اکسیدان های طبیعی ویتامین های C و E (آگاروال و رائو، 2000؛ مارتی و همکاران، 2016) و همچنین مقادیر زیادی متابولیت، مانند ساکارز، هگزوز، سیترات، مالات و اسید اسکوربیک است (لی و همکاران .، 2018b).

کیفیت میوه گوجه فرنگی و بیوسنتز متابولیت تحت تأثیر شرایط رشد گیاه قرار می گیرد (Diouf et al., 2018).

تولید گوجه فرنگی و لباس بلوچی با مشکلات متعددی در سراسر جهان از جمله کمبود منابع آب، شوری خاک و سایر تنش های غیرزیستی به چالش کشیده شده است (فهد و همکاران، 2017؛ غربی و همکاران، 2017؛ ژو و همکاران، 2019).

به ویژه در کشورهای دارای آب و هوای مدیترانه ای، از جمله برخی مناطق در جنوب اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی، کشت گوجه فرنگی به طور فزاینده ای با شرایط محدودکننده ای مانند خشکسالی و شوری مواجه است که در نهایت باعث کاهش رقابت پذیری کشاورزان گوجه فرنگی در این مناطق می شود.

این به نوبه خود، یکپارچگی اکوسیستم را تحت تأثیر قرار می دهد و به جابجایی (ترک) بخش های روستایی کمک می کند.

  • منابع:
  1. Tomato Fruit Development and Metabolism
  • تبلیغات:
  1. استفاده از کوکی به عنوان ابزار رایانه ای
  2. کمک به آموزش مصرف کنندگان در مورد آرد گندم
  3. لوازم چرم در ایران چگونه یافت می شود؟
  4. سوره هایی که می تواند باعث استجابت دعاها بشود